Cypr: Pafos

drugi dzień

Pafos

Cypr Europa czy Azja?

Dla nas Europa, ale geograficznie Azja. Zaczynamy naszą trasę od miasta do którego przylecieliśmy wczoraj czyli Pafos. Miasto usytuowane jest na południowo-zachodnim wybrzeżu Cypru, to ważny ośrodek turystyczny. Czwarte pod względem wielkości miasto kraju. Początki jego sięgają końca IV wieku p.n.e. Pafos bogate jest w unikatowe zabytki, co stało się przyczyną wpisania go na listę UNESCO. Planujemy zwiedzić dzisiaj najciekawsze zabytki tego miasta.

Czas ruszyć w trasę, a po drodze w ten styczniowy poranek piękne cytrusy rosną przy drodze:

oj aby taki klimat był u nas …

No cóż pięknie -:) … ale idziemy dalej. Mijamy znajdującą się na wysokiej skale dominującą nad całą okolicą Pafos prawosławną cerkiew Theoskepasti. Nazwa świątyni oznacza „zawoalowana przez Boga” i została wzniesiona w 1923 roku. W jej wnętrzu znajduje się rzeźbiony w drewnie ikonostas. Według tradycji przechowywana w cerkwi ikona Matki Bożej jest jednym z siedemdziesięciu wizerunków Maryi wykonanych przez ewangelistę Łukasza.

Po chwili docieramy do Agia Kyriaki Panagia Chrysopolitissa, katolickiego kościoła z 1500 roku wokół którego pięknie wyeksponowane są ruiny bazyliki bizantyńskiej. Z siedmionawowej konstrukcji zachowało się sporo kolumn i kilka mozaik podłogowych. Na terenie znajduje się kamień, przy którym według tradycji biczowano św. Pawła. Zwiedzanie jest za darmo, a dla chętnych msza po polsku. 🏛💒🏛

Oj chyba to nie koniec jeśli chodzi o mozaiki, mamy nadzieję, że zobaczymy jeszcze wiele podobnych i bardziej złożonych dzieł sztuki.

Mozaiki to bardzo stara metoda upiększania i jest bardzo prosta, wystarczy trochę kamieni, młotek i bardzo dużo czasu i cierpliwości oraz odrobinę talentu 🙂

CYPR_zukiwtrasie.pl

ale właśnie ta odrobina talentu sprawia, że nie każdy może sobie pozwolić aby być mistrzem rzemieślniczej sztuki.

No dobrze ale my ruszamy dalej

Po drodze zatrzymujemy się na chwilę aby zobaczyć:

Szybkim krokiem idziemy dalej do Kato Pafos Archeologiczny Park, kupujemy bilety po 4,5 Euro, a tam na dużym obszarze zabytki na wyciągnięcie ręki, niektóre ogrodzone, a po niektórych wręcz należy chodzić. Wrażenie największe na nas zrobiły wyjątkowe mozaiki z II i III wieku n.e. Oczywiście w większości miejsc potrzeba sporo wyobraźni, aby zobaczyć starożytne miasto. Nie ma tam dużych odrestaurowanych budowli, większość to ruiny, jest tam między innymi Teatr, Dom Dionizosa, Dom Orfeusza, Willa Tezeusza, Dom Aion, Agora. 🏛🕌🏛

20190114_103439_resized

i oczywiście piękne mozaiki, większość w zadaszonych budynkach

Chodzimy alejkami mijając co kawałek perełki architektoniczne sprzed kilkunastu wieków.

Cały park znajduje się na półwyspie, więc szum morza wyraźnie słuchać, a że jest to półwysep to i też musi być latarnia morska. Jest ona zamknięta i nie czynna już, można jedynie wejść na schody.

Wychodzimy już z parku i idziemy w stronę zamku który strzeże dostępu do miast od strony morza – Fort Nea Pafos. 🏰🏰  Pierwsza fortec broniąca dostępu do portu w Pafos została wzniesiona w czasie przynależności wyspy do Cesarstwa Bizantyńskiego. W XIII wieku, za panowania królów Cypru, obiekt został przebudowany. W czasie walk wenecko-tureckich, w 1570 roku Wenecjanie zniszczyli twierdzę. Po opanowaniu  Cypru przez Turcję zamek został zmodernizowany i ponownie przystosowany do celów obronnych. Następnie pełnił funkcje więzienne, a po przejęciu Cypru przez Wielką Brytanię – magazynu soli. Uznany w 1935 roku za zabytek, pełni od tej pory głównie funkcje kulturalne. Wstęp 2,5 Euro. Do środka nie wchodzimy, ponieważ nie zachęciły nas opinie internautów.

Spacerujemy wokół portu.🚢🛳🚤 .

a na brzeg próbuje się wydostać jakaś nimfa morska…

Słońce mocno przygrzewa, więc siadamy przy „promenadzie” na lody 🍦🍧🍦ale ich smak jest daleki od wspaniałych lodów we włoskiej lodziarni w Sienna.

CYPR_zukiewtrasie.pl

Ochłodzeni jeszcze raz spoglądamy na morze i małego rybaka:

to teraz możemy ruszyć dalej w trasę.

Idziemy zobaczyć kompleks grobów z czasów Ptolemeuszów. Setka wykutych w skałach mogił, usytuowanych ponad nadmorskim cyplem – robi ogromne wrażenie. Część z nich jest dobrze zachowana. Wstęp 2,5 Euro.

Po wieczornej obiado-kolacji idziemy zobaczyć port o zmierzchu, ale w połowie stycznie w „martwym sezonie” w restauracjach pustki, a w ogródkach barowych krzesłami rusza wiatr…

dzień się kończy, a za oknem deszcz pada ☂